lördag 11 september 2010

Blog is back!!!

The blog is alive!!!!

Efter massvis med censur och ett himla meckande har vi äntligen lyckats tunnla censuren. Med enormt stor hjälp av Ezon har jag nu lyckats ”ssh-tunnla” den Kinesisk censuren. För er som inte fattar ett skit, är det en lång jäkla omväg för att komma åt en sajt där folk yttrar sig. Ingen yttrandefrihet här inte.
Nej nog skitsnack, Kina är faktiskt helt jäkla grymt. Vet inte riktigt vad jag ska börja. Måste ju ta något som alla kan relaterat till. Vi börjar enkelt. En meny på McD kostar ca 17 yuan (1 yuan är lite mer än en krona). En riktigt nice piké  i vilket märke du vill får du ge ca 60 yuan för om du är dålig på att pruta som jag. En funktionströja, ni vet en sån där tränings-tshirt, av grym kvalité, Nike kostar max 50 yuan. Käk på Pizza Hut kostar från 20 yuan. Lite mindre måltider, typ grillspett och nudlar kostar under 5 yuan. Sanslöst billigt och hur kul som helst att shoppa!!! Skall förresten hämta en kostym på tisdag, skräddarsydd, sjukt nice hoppas jag. Billigare än dressman vill jag lova :D

Nåja det är inte bara shoppingen som är grym. Idag var vi på Temple of Heaven. Där snackar vi mäktigt! Kolla in bilderna så förstår ni. Peking är enormt jäkla stort, idag gick vi en timme och en kvart från mitt i smeten till just Temple of Heaven och Pearl Market. Dom ligger bredvid varandra. Hela vägen är det höghus och shoppingcenter som är större än du kan föreställa dig. Vi gick vilse häromdagen och insåg helt plötsligt att vi var i ett shoppingcenter som kändes bekant. Enda skillnaden var att nu gick vi in i andra änden som är över en halv kilometer från den änden där vi gick in dagen tidigare. Kolla in bilden på det enorma shoppingcentret. 

Hela tiden stöter man på fascinerande grejer. Ena stunden tycker man det är smutisgt och jäkligt för att kidsen har hål i byxorna (mellan benen) och ordagrant utför sina behöv på gatorna. Nästa stund chokas man av renligheten. Inget skräp någonstans, städbilar som kör på gatorna varje kväll!!! Folk här ser ut att ha det riktigt bra, inte alls vad jag förväntat mig. Schyssta kläder har dom också, ser ut som oss fast lite annorlunda. Men shit vad man inte skäms i Kina. Folk harklar sig och spottar snorlobbor till höger och vänster, precis som jag :D

Vad ska jag mer säga? Jo vi ska träffa våran mäklare imorgon, han ska visa oss lite lägenheter. Vi får se hur det går helt enkelt. 

Hotellet är mäktigt, värsta poolen och spa-området ingår i rummet. Sjukt lyxigt med trevlig personal. Imorgon mellan 7-12 är det tydligen den första årliga Wangfujing Jin Bao Street Carneval. Så gatan till vårat hotell är helt avspärrad, vi får smyga ut bakvägen tror jag. Karnevalen ska tydligen livesändas i Kinesisk tv. Kanske är värtsa stora grejen. Wangfujing är nämligen den stora shoppinggatan här i Peking. Blir spännande. 

Ikväll käkade vi på Pizza hut, stället skulle stänga när vi satt och käkade. Vi hade beställt in en vinflarra, det är ju lördag! =) Flarran var långt ifrån slut när vi var tvungna att gå. Ingen sprit ska gå till spillo här inte. Jag stoppade ner flaskan i väskan och gick. Nu har vi druckit upp den på rummet samtidigt som vi spelt twist (Monikas sätt att säga tvåmanna whist). Vi pratar inte om hur kortspelet gick. Äh skit i det jag har ju slagit en tunnel på censuren här i Kina.
Hoppas vi hinner med New Market imorgon efter lägenhetsvisningarna. Kul att pruta på saker man knappt vill ha :D


Monika vid Himmelens tempel. Fantastisk byggnad måste jag säg
Bild från en park bakom förbjudna staden. Grym utsikt skulle man kunna säga!

Plugget? Just det ja, för er som tro att jag glömt bort det. Monika spenderade förmiddagen nere vid spa-avdelningen på hotellet medans jag pluggade till klockan 13! Känns bra ändå måste jag säga. Både engelskan och matten är rolig.

För er som oroar er för oss kan ni bara luta er tillbaka och ta det lugnt. Vi har det helt underbart jag och min älskade Monika!! Nu väntar sängen på oss, klockan är halv sju hos er men här är den halv ett. 

God natt!

3 kommentarer:

  1. Hej på er.
    Testade att skicka en kommentar innan men det verkade inte funka så jag provar igen med risk för att det blir dubbelt.
    Kul att höra hur ni har det. Verkar grymt.
    Hur gör man för att se fler bilder? Kan bara se 2st...
    Om du hittar en lite datorväska till Macbook i skinn från något grymt märke vill jag göra en beställning.
    Hörs snart - nu ska jag kolla Monikas blogg - hälsa till henne.
    Malin hälsar!
    /Mackan

    SvaraRadera
  2. Tjena!
    Låter grymt bra i Kina! Hoppas det går bra hos mäklaren och fortsätt skriva inlägg på bloggen så vi vet vad som händer. Vi vill se bilder på när Monika äter skorpion på pinne!
    Stina har förmodligen fått nackspärr, så vi måste nog gå till sjukgymnast ett tag (spädbarn kan inte fixa till sånt på egen hand utan träning). Men det ordnar sig...
    Ha det så bra och hälsa Monika!
    /Linus

    SvaraRadera
  3. Hej Martin, skall bli kul att följa era öden och äventyr i fjärran land. Klokt att satsa på en längre vistelse än de sedvanliga 2-3 veckorna som de flesta brukar göra.

    Lennart hälsar. Ha det så bra.
    //Susanne

    SvaraRadera