torsdag 16 september 2010

Hallå!!! Är det någon som läser?!!

Inga kommentarer, som att skrika fast ingen kan höra, som att släppa en fis i rymden eller som en piss i havet.

Börjar fundera på om det ens är någon som läser bloggen? Det är faktiskt ganska jobbigt att behöva ssh-tunnla Kinas censur varenda gång jag ska göra ett inlägg. Nu vill jag ha lite respons!

Idag var vi och kikade på två lägenheter med den svenska mångsysslaren Björn, en otroligt trevlig och hjälpsam man. Först en lägenhet med två sovrum som ändå var bra mycket bättre än där vi bor idag men ändå inte bra om man säger så. Vi snackar alltså lägenheter som ingen i Sverige hade betalat för att bo i. Men vi var redo att flytta in, var faktiskt nära att vi inte ens tittade på den andra eftersom vi visste att det var en studio, dvs ett rum med kök i. Typ etta med kokvrå. Men jag måste säga att jag tagit flera bra beslut senaste dagarna. Igår när vi förhandlade med mäklaren för råtthållet (där vi bor nu) var vi på väg att pröjsa i förskott för 2 månader. Men jag kom med den geniala idén att vi testar ett para dagar först. Sagt och gjort vi pröjsade för en vecka och lovade att bestämma oss på fredag. Lätt för mig att slå mig för bröstet men jag kan säga att idén kom av ren rädsla!!

Åter till idag, som sagt bra beslut, vi åkte till studion. Ner i källaren först med taxin så vi såg liksom inte själva byggnaden. Hiss på en våning sjukt högt upp, kommer inte ihåg, våning 16 kanske. För övrigt finns inte våning 4, 13, 14 och 24 i de flesta husen här i Kina. Sjukt kan tyckas med, 13 är ju ett allmänt känt oturstal. Siffran 4 kan även betyda död och man kan ju inte på på en sådan våning. Så i hissen existerar inte knapparna, sjukt listigt, ni ska få se någon dag. Nu till studion. Total surprise!!! Den var som en dröm, ok kanske lite liten, stackars Björn och Leena får nu bo på hotell men jag tror inte att dom hade velat bo med oss i ett råtthål ändå. Fler besök lär vi ju inte få ändå. Nej men studion var helt grym, måste vara bara något år gammal. Den hade allt, kök med all nödvändig utrustning, tvättmaskin, vilket kan behövas, våra kläder börjar lukta unk.

Vi ska skriva kontrakt imorgon, på två månader. Dyrare än vad vi hade tänkt, men jag lovar det är såååå värt det!

Imorgon bär det av till svenska skolan efter kontraktsskrivningen. Ska bli väldigt kul att äntligen få träffa rektorn där, Mona, och få se själva skolan. Hoppas på att kanske få vikariera eller jobba lite där. Har även tänkt genomföra mina praktikuppgifter där.

Nej nu måste vi sussa. Här kommer lite bilder på dagens kap.

CYA


Paul Smith!!!
Gillar dom riktigt mycket faktiskt!

1 kommentar:

  1. Grymt med nya lägenheten! Ni får lägga upp bilder sen! Skönt att veta att det kommer funka med boendet i två månader framöver nu.
    Blir spännande med svenska skolan. Hoppas det finns nåt att göra där. Hur går det för Monika, har hon hittat nåt att göra än?

    Har ni varit på nån mer sightseeing?
    När skall ni kolla på kinesiska muren?

    Såg kläderna ni köpt till Stina på Monikas blogg. Vad snälla ni är!

    Slår en signal i helgen och kollar läget.

    Hälsa Monika.

    /Linus

    SvaraRadera